سازمان فناوری اطلاعات ایران


پرسش های متداول

تعرفه ترجیحی

چرا بعد از ثبت آی پی و نام دامنه در پنل کاربری اطلاعات من در دست بررسی قرار نگرفته و تایید یا رد نشده است؟

کاربران اولین بار بعد از ثبت آی پی و نام دامنه خود حتما بایستی از منوی ارسال به کارشناس دکمه ارسال پرونده را کلیک کرده تا اطلاعات ایشان در دست بررسی توسط کارشناس قرار بگیرد این اقدام(ارسال پرونده) فقط یکبار برای دفعه اول ثبت رکورد لازم به انجام بوده و پس از آن با ثبت هر آی پی و نام دامنه، اطلاعات در دست بررسی قرار خواهد گرفت و دیگر نیازی به دکمه ارسال پرونده نخواهد بود.

چنانچه مشکل و یا سوالی مرتبط با سامانه http://Ripe.ito.gov.ir داشته باشم چه کار باید کنم؟

در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل مرتبط با سامانه http://Ripe.ito.gov.ir از قبیل استعلام ثبت آی پی، نحوه ثبت، خطا در مشاهده سامانه و ..... از طریق پشتیبانی سامانه مذکور پست الکترونیکی Ripe@ito.gov.ir  اقدام نمایید.

آیا نماینده فنی یک شرکت به عنوان فرد حقیقی می تواند در سایت ثبت نام نماید؟

اطلاعات وارد شده صحت سنجی می‎شود و بر اساس آن تایید صورت می‎گیرد. اشخاصی که به صورت حقوقی فعالیت می‌کنند لازم است یه صورت حقوقی ثبت نام کنند.

آیا امکان حذف و ویرایش پس از ثبت آی پی و نام دامنه برای کاربر وجود دارد؟

بله؛ کاربر پس از ثبت آی پی و نام دامنه خود می تواند رکورد خود را ویرایش و یا حذف نماید. بدین منظور از همان پنل ثبت آدرس های آی پی می تواند استفاده نماید. لازم به ذکر است که در صورت ویرایش؛ رکورد مذکور از حالت تایید  و یا رد شده خارج شده و در وضعیت در دست بررسی قرار میگیرد. در صورت حذف نیز چنانچه قبلا رکورد در وضعیت تایید شده باشد از حالت تایید خارج و از لیست تعرفه ترجیحی نیز حذف می گردد.

اگر کاربر در هنگام کار کردن با سامانه جهت بهره مندی از خدمت تعرفه ترجیحی با مشکل برنامه نویسی و یا خطای نامتعارفی روبرو شد چگونه می تواند کمک بخواهد؟

چنانچه کاربر در حین کار کردن با سامانه برای بهره مندی از خدمت تعرفه ترجیحی با مشکل یا خطای نامتعارفی روبرو شد باید از قسمت ثبت تیکت مشکل خود را ثبت و پیگیری نماید لازم به ذکر است که تیم کاری را باید پشتیبانی فنی انتخاب نماید.

آیا آی پی من تأیید می شود؟

پس از ثبت آی پی اطلاعات شما بررسی و نتیجه‌ی آن مبنی بر تایید یا عدم تایید هم  ایمیل و هم پیامک خواهد شد. IPهایی ثبت شده‌ای تایید می‌شوند که دارای شرایط زیر یاشند:
•IP های وارد شده، IP های داخل کشور ایران بوده و به عنوان IPداخلی در سامانه‌ی http://ripe.ito.gov.ir ثبت شده باشد.

• پرتال، وب سایت، اپلیکیشن دارای محتوا بوده و فعال باشد.
• پرتال، وب سایت، اپلیکیشن یا بازی وارد شده در سامانه مصادیق جرایم رایانه‌ای موجود در قانون نباشد
• پرتال، وب سایت، اپلیکیشن فاقد نرم افزارهایی نظیر پراکسی، فیلترشکن، دانلود نرم افزار های کرک شده، بدافزار و نظایر آن باشد.
•پرتال، وب سایت، اپلیکیشن یا بازی که IP های آن در سامانه وارد می شود کلیه قوانین مقررات کشور جمهوری اسلامی ایران را رعایت می کند و در صورت نیاز به مجوز، مجوز های لازم را اخذ کرده است.

 

چنانچه کاربر سوال و یا مشکلی درخصوص ثبت نام کاربری و اطلاعات هویتی داشت چگونه می تواند راهنمایی بخواهد؟

چنانچه کاربر در خصوص ثبت نام، فعال شدن حساب کاربری، نقص مدارک کاربری و یا هر گونه سوال مربوط به اطلاعات هویتی  داشته باشد، می تواند از قسمت ثبت تیکت مشکل خود را ثبت و پیگیری نماید لازم به ذکر است که تیم کاری را باید پشتیبانی فنی انتخاب نماید.

 

دلیل رد و عدم تایید آی پی و نام دامنه من چه بوده است؟

دلیل رد درخواست از طریق ایمیل به کاربر اطلاع رسان می شود. که می تواند به یکی ازدلایل به شرح ذیل باشد:

IP متعلق به ایران نیست یا IP مورد نظر در سامانه ی مدیریت منابع اینترنتی کشور ثبت نشده است.
   • تذکر: در صورتی که IP شما در سامانه ی مدیریت منابع اینترنتی کشور ثبت نشده است، ابتدا با مراجعه به سامانه ی مذکور به نشانی http://ripe.ito.gov.ir نسبت به ثبت IP خود اقدام و مجددا درخواست خود را ارسال فرمایید.
2 - IP وارد شده مصداق یکی از جرایم موجود در قانون جرایم رایانه ای است.
3 - شامل تبلیغ یا فروش نرم افزارهای فیلتر شکن، پراکسی، نرم افزارهای کرک شده یا بدافزار و نظایر آن است.
4 - دارندگان محتواهای پر بازدید و پر ترافیک نسبت به برقراری قرارداد peering با اپراتورهای دسترسی اقدام نکرده اند.
5 - عدم ورود اطلاعات صحیح
6 - میزبانی محتوا، داخل کشور انجام نمی شود.
7 - نام دامنه و آی پی ثبت شده عینا توسط کاربر دیگری قبلا ثبت شده و تکراری است.
8 - نام دامنه ثبت شده حاوی محتوا نبوده و سایت مربوطه بالا نیست.

 

چرا امکان ثبت آی پی ندارم؟

فرمت وارد شده‌ برای IP صحیح نیست، IPها باید طبق فرمت xyz.xyz.xyz.xyz/ab وارد شوند، که در آن x=0,1,2  و y,z=0-9 می‌تواند باشد، ضمن این که IP باید جزو IPهای عمومی (Public IP) باشد، IPهای غیر عمومی نظیر رنج‌های 10.x.y.z  یا 172.16.x,y – 172.31.x.y یا  192.168.x.y جزو آی پی های عمومی نیست.

چنانچه کاربر سوال و یا مشکلی درخصوص خدمت تعرفه ترجیحی داشت چگونه می تواند راهنمایی بخواهد؟

 

چنانچه کاربر در خصوص خدمت تعرفه ترجیحی مشکل یا سوالی داشته باشد که از طریق سوالات متداول به آن پاسخ داده نشده ، می تواند از قسمت ثبت تیکت مشکل خود را ثبت و پیگیری نماید لازم به ذکر است که تیم کاری را باید خدمت تعرفه ترجیحی انتخاب نماید.

 

 

چگونه IP خود را در سامانه‌ی http://ripe.ito.gov.ir ثبت کنیم؟

کلیه‌ی کسانی که به عنوان LIR در کشور فعالیت می‌کنند مطابق مصوبات 106 و 172 کمیسیون موظف به ثبت نام در سامانه‌ی مذکور هستند، این کار لزوما توسط دارنده محتوا انجام نمی‌شود، مالک IP باید این کار را انجام دهد که ممکن است دیتاسنتر یا فراهم‌کننده اینترنت و... باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا هر گونه سوال در این زمینه از طریق پست الکترونیکی پشتیبانی سامانه مذکور به نشانی ripe@ito.gov.ir اقدام نمایید.

دلیل رد پرونده اطلاعات هویتی من چه بوده است؟

چنانچه کاربر در خصوص رد پرونده اطلاعات هویتی  سوالی داشته باشد، می تواند از قسمت ثبت تیکت مشکل خود را ثبت و پیگیری نماید لازم به ذکر است که تیم کاری را باید پشتیبانی فنی انتخاب نماید.

 

 

دامنه غیر .ir می توانم ثبت کنم؟

بله. هر دامنه ای اعم از .COM، .NET و .... که میزبانی آن در داخل کشور انجام می‌شود؛ می‎‌توانند در این سایت ثبت شوند.

چه سایت هایی را می توان در این سامانه ثبت کرد؟

کلیه پرتال‌ها، سایت‌ها، برنامه‌ها و یازی‌هایی که کلیه‌ی عملیات میزبانی آن در داخل کشور انجام می‌شود؛ و دارای شرایط لازم هست می‌توانند درخواست ثبت ارایه کنند. IPهایی ثبت شده‌ای تایید می‌شوند که دارای شرایط زیر یاشند: <br />\r\n•IP های وارد شده، IP های داخل کشور ایران بوده و به عنوان IPداخلی در سامانه‌ی http://ripe.ito.gov.ir ثبت شده باشد.<br />\r\n• پرتال، وب سایت، اپلیکیشن یا بازی وارد شده در سامانه مصادیق جرایم رایانه‌ای موجود در قانون نباشد<br />\r\n• پرتال، وب سایت، اپلیکیشن فاقد نرم افزارهایی نظیر پراکسی، فیلترشکن، دانلود نرم افزار های کرک شده، بدافزار و نظایر آن باشد.<br />\r\n•پرتال، وب سایت، اپلیکیشن یا بازی که IP های آن در سامانه وارد می شود کلیه قوانین مقررات کشور جمهوری اسلامی ایران را رعایت می کند و در صورت نیاز به مجوز، مجوز های لازم را اخذ کرده است.

چگونه متوجه شویم IP تأیید شده است یا خیر؟

به محض تأیید یا عدم تأیید IP یک پیام به شماره تلفن همراه و یک پیام به پست الکترونیکی کاربر ارسال می‎‌شود. همچنین کاربر می تواند از پس از ورود به سامانه از طریق منوی ثبت آدرس های آی پی وضعیت رکوردهای خود را مشاهده نماید.

آیا نماینده فنی یک شرکت به عنوان فرد حقیقی می تواند در سایت ثبت نام نماید؟

اطلاعات وارد شده صحت سنجی می‎‌شود و بر اساس آن تایید صورت می‎‌گیرد. اشخاصی که به صورت حقوقی فعالیت می‌کنند لازم است یه صورت حقوقی ثبت نام کنند

من شخص حقیقی هستم و آی پی ای که خریداری کردم ثبت نشده چه طور می تونم آی پی رو در سامانه RIPE.ITO.GOV.IR ثبت کنم؟

در صورتی که خود شما در http://www.ripe.net  به عنوان LIR ثبت‌نام کرده‌اید (مستلزم پرداخت هزینه‌ی عضویت سالانه به شرکت رایپ در هلند است)، لازم است راسا در سامانه‌ی http://ripe.ito.gov.ir ثبت‌نام نمایید، ولی در صورتی که IP به نام شرکت دیگری است و  شما تنها استفاده کننده هستید شرکتی که از آن IP خریداری شده ملزم به ثبت در سامانه‌ی مذکور است.

آیا برای آپلودی که روی سایت انجام می دهم نیز تعرفه کمتری در نظر گرفته می شود؟

شرایط اعمال تعرفه ترجیحی مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که نحوه‌ی آن در مصوبات مذکور آمده است و این موضوع را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌توانید سوال کنید .

حداکثر مهلت اعمال توسط اپراتورها پس از تایید آی پی و قرار گرفتن در لیست تعرفه ترجیحی چقدر است و در صورت اعمال نشدن پس از این مهلت چگونه باید پیگیری نمود؟

 پس از تایید آی پی و قرار گرفتن در لیست تعرفه ترجیحی؛ حداکثر مهلت اعمال توسط اپراتورها در لیست تعرفه ترجیحی به آدرس (https://eservices.ito.gov.ir/page/iplist) مشخص شده و توسط کاربران قابل مشاهده است. پس ابتدا با جستجوی نام دامنه یا آی پی خود  حداکثر مهلت اعمال توسط اپراتورها را  برای رکورد خود مشاهده نموده و سپس در صورتیکه پس از اتمام مهلت مقرراپراتورها، برای کاربر مشخص شود که تعرفه ترجیحی نیم بها برای ایشان اعمال نمی شود می تواند از طریق شماره تلفن 195 و یا سامانه https://195.cra.ir/ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شکایت خود را ثبت و پیگیری نماید.

آیا همه ی اپراتورها ها از این لیست برای اعمال تعرفه استفاده می کنند؟

اعمال تعرفه ترجیحی مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و در آن استثنایی آورده نشده است و  سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر نحوه‌ی اجرا نظارت می‌کند، این مورد را از سازمان مذکور می‌توانید سوال کنید.

آیا نام دامنه با http یا https جهت بهره مندی از تعرفه ترجیحی فرق دارد؟

ترافیک نیم بها وابسته به پروتکل نیست و ثبت یک مورد کافی می باشد. 

مبنای محاسبه ی ترافیک چیست؟

با توجه به سرویس‌دهنده مربوطه میزان ترافیک را می‎‌توان از سایت شرکت مذکور دریافت کرد.

اپراتورها چگونه می توانند این لیست را دریافت نمایند؟

امکان ارایه‌ی لیست به صورت وب‌سرویس و فایل وجود دارد، اپراتورها در این خصوص باید با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هماهنگ نمایند.

تاییدیه فنی

جهت دریافت رتبه بندی شرکت های انفورماتیک باید از چه طریقی اقدام نماییم؟

متقاضیان محترم می بایست جهت دریافت گواهی رتبه بندی شرکت های انفورماتیک به سازمان برنامه و بودجه کشور (امور نظام فنی و اجرایی مشاورین و پیمانکاران) مراجعه نمایند. نشانی درگاه مورد نظر https://b2n.ir/salahyat می باشد. 

جهت دریافت گواهی حق اختراع چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

گام های اجرایی به شرح زیر می باشد:

  1. مراجعه متقاضی به سایت مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشوربه آدرس ssaa.ir، ثبت اظهار نامه و انجام اقدامات مربوطه در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

  2. صدور نامه از طرف مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و استعلام از دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران  به همراه ارسال رونوشت اظهار نامه و سایر مدارک مربوطه

  3. ارسال نامه استعلام مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  به دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران

  4. اظهار نظر اعضاء کمیته حق اختراع در سازمان فناوری اطلاعات ایران(دفتر حقوقی)

  5. دعوت از متقاضی برای حضور در جلسه ارائه شفاهی محصول درصورت لزوم

  6. برگزاری جلسه کمیته و بررسی ادعا

  7. ارسال تصمیمات نهایی کمیته در قالب نامه به مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

  8. نگهداری پرونده مدارک و مستندات محصول در دفتر حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران

چه نرم افزارهایی مشمول ثبت و اخذ گواهی تاییدیه فنی می شوند؟

مطابق با بندهای 1 و 2 آیین‌نامه اجرایی ثبت نرم‌افزار و نظام صنفی رایانه‌ای مصوب هیات دولت، نرم افزار شامل هر نوع برنامه رایانه ای که قابلیت اجرا و نصب را در سیستم  عامل های مختلف داشته باشد می شود. همچنین آتار و محصولات نرم‌افزاری نوشتاری، صوتی و تصویری که با کمک نرم‌افزار پردازش شده و به صورت یک پدیده مستقل تهیه و ارائه شود نیز مشمول این آئین‌نامه خواهد بود .

مزایای دریافت گواهی تاییدیه فنی برای دارنده گواهی چه می باشد؟

مطابق با قانون، حق نشر، عرضه، اجرا و حق بهره برداری مادی و معنوی نرم افزار رایانه‌ای به مدت سی سال متعلق به پدید آورنده آن است. حقوق معنوی نرم‌افزار رایانه‌ای بدون اینکه منحصر به این تعبیر باشد عبارت است از حق انتساب‌نرم‌افزار به پدیدآورنده آن و محدود به زمان و مکان نیست و غیرقابل انتقال است‌.  حقوق مادی نرم‌افزار رایانه‌ای بدون اینکه منحصر به مصادیق زیر باشد عبارت از حق استفاده‌شخصی‌، حق نشر، حق عرضه‌، حق اجرا، حق تکثیر و هر گونه بهره‌برداری اقتصادی است و قابل نقل و انتقال‌می‌باشد. 

  • نشر عبارت است از قراردادن نرم‌افزار در معرض استفاده عموم اعم از اینکه بر روی یکی از حاملهای‌رایانه‌ای‌، تکثیر شده یا به منظور فوق در محیطهای رایانه‌ای قابل استفاده برای دیگران قرار داده شود.
  • عرضه عبارت است از ارائه نرم‌افزار برای استفاده شخص یا اشخاص معین دیگر  در زمان یا مکان محدود و برای بهره‌برداری مشخص‌.
  • اجرا عبارت است از استفاده عملی و کاربردی از نرم‌افزار در محیط های رایانه‌ای‌.

چنانچه در حین کار کردن با سامانه مشکلی پیش آمد و یا خطای نامتعارفی مشاهده کردم چگونه میتوانم برای حل این خطا کمک بخواهیم؟

در صورت بروز هر گونه خطا که علت آن مشخص نبود و یا توسط فرد قابل تشخیص نبود، می‌توان به ایمیل معرفی شده iranspo@ito.gov.ir مشکلات مربوطه را ایمیل کرد. همچنین امکان پیگیری از طریق ثبت تیکت در سامانه وجود دارد.

بعد از انجام ثبت نام و بررسی و تایید سازمان فناوری اطلاعات متقاضی چه اقداماتی باید انجام دهد؟

بعد از بررسی و تایید نرم افزار در سازمان فناوری اطلاعات متقاضی باید به وزارت ارشاد مراجعه نماید. در واقع متقاضی باید جهت تکمیل فرآیند و اخذ دفترچه گواهینامه ثبت نرم افزار رایانه ای ارشاد، به سامانه samandehi.ir مراجعه نموده و درخواست خود را ثبت و مدارک موردنظر را به آن وزارت تحویل دهد. همچنین متقاضی جهت پیگیری بلامانع بودن محتوای محصول نرم افزاری می تواند از طریق تماس با شماره تلفن 88846964 داخلی 2 یا شماره تلفن: 88846964 با کارشناسان نشر دیجیتال آن وزارت مذاکره نماید.

جهت رفع نواقص در سامانه چگونه باید اقدام نماییم؟

چنانچه نقصی در مدارک ارسالی وجود داشته باشد، کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات ایران از طریق سامانه اعلام نقص مینمایند. بعد از اعلام نقص، تب مشخصاتی که اعلام نقص شده است مجددا برای ویرایش فعال خواهد شد و کاربر باید مطابق با نقص اعلام شده، اقدام به برطرف نمودن نقص نماید. بعد از برطرف نمودن نقص، گزینه برطرف نمودن نقص را کلیک کند و مجددا درخواست برای بررسی به کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات ایران ارجاع می شود. 

جهت پیگیری آخرین وضعیت درخواست خود چگونه می توانیم اقدام نماییم؟

با مراجعه به کارتابل شخصی که در داخل سیستم برای هر فرد در نظر گرفته شده آخرین وضعیت درخواست های هر فرد قابل دسترس خواهد بود. با مراجعه به قسمت درخواست ها و درخواست های من این امکان وجود خواهد داشت که به آخرین وضعیت درخواست خود دسترسی داشته باشید.